BRYAN SUIJKERLAND AAN HET WOORD:
“Vliegen met de Beast-Class en X-Class; het is allemaal wat groter en gevaarlijker”

Interview met: drone-piloot Bryan Suijkerland
Leeftijd: 28 jaar
Werkzaam bij: Defensie als Netwerk-Architect


Bryan Suijkerland is in het dagelijks leven Netwerk Architect bij defensie. Begin 2018 is hij begonnen met het zelf maken van, en vliegen met drones. Deze hobby heeft hij steeds verder uitgebreid. Inmiddels is Bryan FPV drone-piloot en vliegt hij met zijn zelfgebouwde X-Class drone mee met de FAI World Cup race tijdens het Drone Festival Assen op 5 juni. Daarnaast laat hij die dag ook verschillende demo’s zien met zijn eigen drones. Lees in dit interview hoe hij drone-piloot is geworden van deze zelfgebouwde mega drones en welke tips hij heeft voor startende drone-piloten.

Bij defensie ben je Netwerk Architect, wat houdt dat precies in?

“Als Netwerk-Architect ben ik werkzaam bij Defensie in Den Haag. Ik houd mij met name bezig met hard-en softwarematige netwerken binnen Defensie. Dan moet je denken aan alles waar een computer op aangesloten is om met het internet te communiceren. Binnen Defensie heb je verschillende systemen waar je mee verbonden moet worden om informatie op te vragen, te downloaden of te uploaden en daarmee kun je het vergelijken. Dat houdt dan ook het beveiligen van de systemen in. Dat kan ook betekenen dat je bewust een cyberaanval uitvoert, om te kijken of je eigen systemen kwetsbaar zijn. Erg divers en leuk werk vind ik. Ook volg ik momenteel nog een cyber security master op de TU Delft en die ben ik nu aan het afronden. Deze studie gaat over alles wat te maken heeft met Cyber Security, zowel procesmatig, bedrijfsmatig, maar ook op IT-gebied, dus dan hebben we het echt over software en hardware.”


Hoe ben je in aanraking gekomen met drones?

“Het is altijd leuk om te zien dat er een heel groot verschil zit tussen het ‘gewone’ soort drones dat wij kennen en de drones, zoals bijvoorbeeld de ‘fixed-wing drone’. Dat is een groot dronevliegtuig dat bijvoorbeeld onbemand een missie kan uitvoeren voor verkenningen. De drones waar wij bij defensie mee werken op het moment, zijn met name de grotere platformen. De naam platform komt voort uit de toepassing van deze drone. Wij kunnen met deze grote drones verkenningen uitvoeren. Daarnaast voeren we momenteel testen uit met kleinere racing drones.

Maar ik werk bij defensie niet heel veel met drones. Het begon toen ik mijn eerste salaris kreeg. Daar heb ik mijn eerste drone van gekocht, een ‘DJI Phantom 4’. Met dat model is het eigenlijk allemaal begonnen en vanaf dat moment zag ik filmpjes op het internet voorbijkomen van mensen die daadwerkelijk gingen racen met drones. Ik dacht dat het erg complex was en ik dat niet zou kunnen. Daarom ben ik begonnen met een gewone ‘Phantom’. Toch bleef het trekken en op een gegeven moment ben ik meer filmpjes gaan bekijken, om te zien hoe dit werkt. Ook was ik benieuwd hoe ik zo’n drone zelf kon bouwen. In 2018, dan praten we over 2 jaar later, heb ik de stap gemaakt om onderdelen te bestellen en mijn eerste drone zelf in elkaar te knutselen. Het bleek achteraf dus niet zo moeilijk, zeker met de vele handleidingen die je tegenwoordig al kan vinden.”


Wanneer ben je begonnen met het bouwen van grote drones,  zoals de Beast-Class drone?

“Van het één kwam het ander en begin 2019 heb ik de ‘Beast-Class’ drone gebouwd. Toen ik deze voorbij zag komen op een online forum dacht ik: Ja! Dat is ook wel een leuk project ook om mijzelf uit te dagen. Het maakte het allemaal ook wel wat spannender, want het is allemaal groter en gevaarlijker. Het is erg belangrijk dat je niet crasht, dan kun je veel schade maken. Ik heb toen onderdelen besteld die vanuit de hele wereld binnen kwamen. Toen ik alles compleet had, ben ik die grote ‘Beast-Class’ drone gaan bouwen.”


Kun jij ook uitleggen wat het verschil is tussen een X-Class, een Beast Class drone en ‘gewone’ drones?

“Er is een groot verschil tussen de ‘customer of the shelf (COTS)’. Deze noemen wij binnen defensie COTS platformen, dus ‘DJI’s en de ‘Typhoon’s’. Dat zijn eigenlijk de standaard drones, die bij de Cool Blue of de Media Markt te koop zijn. Die drones zijn niet te vergelijken met de racing drones waar wij mee vliegen. Want waar wij mee vliegen zijn eigenlijk super domme drones. Het zijn gewoon 4 motoren en het is wat elektronica die ervoor zorgt dat het apparaat begrijpt wat hij moet doen en dat hij begrijpt wat jij wilt dat hij doet. Meer is het eigenlijk niet. Dus op het moment dat jij deze drone op een bepaalde positie zet en een bepaalde snelheid aangeeft, houdt hij dat aan en blijft hij dat doen zonder dat hij daar een wijziging bij aan brengt. Dus op het moment dat ik een looping wil maken en ik laat hem ondersteboven vliegen, blijft de drone ondersteboven vliegen tot die tegen de grond aankomt. Met een ‘slimme’ drone die je bij de Media Markt/Coolblue koopt, is dat heel anders. Op het moment dat je zo’n drone loslaat of de accu leeg is dan zal die op een gegeven moment zeggen: ‘En nu is het mooi geweest, ik ga nu landen, want anders stort ik straks neer’. Al die slimmigheidjes zitten niet bij die drones van ons. Het voordeel wat je daarvan wel weer hebt, is dat je heel veel vrijheid hebt. Dus je kan heel veel acrobatische bewegingen wat makkelijker maken en op het moment dat je hem ondersteboven draait, doet hij daar niet moeilijk over. Zo zitten er bijvoorbeeld ook geen geavanceerde sensoren in. Als je bijvoorbeeld richting een muur vliegt, dan knalt die er gewoon tegen. Een ‘gewone’ drone zou zeggen ‘ik ga er even langs’ dus die zijn veel slimmer. Wel is het mogelijk zo’n drone slim te maken met sensoren als een GPS of Kompas, maar het is juist leuk om die vrijheid te hebben, waardoor je dus loopings tussen bomen kan maken en dat soort dingen. Je kan er mee stunten als het ware. De drones die ik heb zijn onder andere de ‘Beast-Class’, dit is een drone met een spanwijdte en een frame van 80 a 90 centimeter. De ‘X-Class’ is eigenlijk een zelfde drone qua hardware, alleen is de drone een stuk groter. Het frame van een ‘X-Class’ is 1 x 1 meter groot.

Het is belangrijk te weten dat je veel vlieguren moet maken om met zo’n drone te kunnen vliegen. En je moet je natuurlijk ook aan de wet- en regelgeving houden en dat is natuurlijk ook direct het punt waar heel veel first person view vliegers tegen aan lopen. Als je vliegt met drones en gebruik maakt van een videobril, noem je dat een first person view videobril vlieger.”

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
Ik Accepteer

Mag je wel in de open ruimte racen met een X-Class of Beast-class

“Als FPV vlieger heb je een virtual reality bril op, waarbij je geen ‘line of sight’ hebt met je drone. Dat betekent al direct dat je geen toestemming hebt om te vliegen. Als je geen line of sight hebt, is het niet mogelijk één op één met je eigen ogen rechtstreeks in een lijn naar de drone te kijken en dat maakt het eigenlijk dat het hele FPV vliegen niet zomaar is toegestaan. Het wordt gedoogd, maar officieel mag het niet, en dus proberen wij ons aan de wet- en regelgeving te houden, die een ‘normale’ drone piloot ook heeft. Dus als ik bijvoorbeeld ergens in een weiland wil gaan vliegen houd ik mij aan de wet- en regelgeving waar de normale, reguliere dronevliegers zich ook aan moeten houden. Wat wel kan, is met meerdere mensen vliegen. Dan staat er een persoon naast mij. En die houdt dan de line of sight van de drone in de gaten. Dat zorgt ervoor dat je dan wel mag vliegen. Dat wordt in zekere zin gedoogt. Het is wel belangrijk de wet- en regelgeving goed in de gaten te houden, want het is allemaal veranderd vanaf 1 januari 2021. Mensen die willen vliegen moeten nu ook een online check uitvoeren. Als je die check hebt doorlopen kun je aantonen dat je voldoet aan bepaalde regels en in ieder geval kennis hebt genomen van bepaalde wetgevingen.”


Hoe vaak vlieg je per week?

“Helaas vlieg ik de laatste wat minder, maar ik probeer wel de nodige uren per week te maken. In het begin vloog ik bijna elke dag wel 2 tot 3 uurtjes op een dag. Op die manier krijg je dan dat je spieren het onthouden, de zogenaamde ‘muscle memory’. Het is, zeker als je begint met een hobby, toch verstandig om daar veel tijd in te steken. Nu vlieg ik een paar uurtjes per week.”


Je bent ook aanwezig op het Drone Festival Assen op 5 juni. Doe je ook mee met de FAI Droneracing World Cup Race?

“Ja zeker!”, verteld Suijkerland. “Deze FAI Worldcup race wordt voor het eerst in Europa gehouden, tijdens het Drone Festival Assen. Ik doe natuurlijk ook mee aan die wedstrijd.

Het gaat in deze wedstrijd niet om de stunts. Er zijn 2 verschillende takken, je hebt de freestyle tak en dat is echt het stunten en je hebt de racing tak. Met dat laatste houd ik mij met name mee bezig. Er wordt dan met software gekeken hoe snel je elke ronde vliegt. Het is wel een beetje afhankelijk met welke race je meevliegt, want er zijn races waar je wordt beoordeeld op tijden per 400m en er zijn ook races dat ze jouw gemiddelde meten. Stel je hebt 5 rondes geracet, en dat je er 3 heel snel hebt gevlogen en 2 minder snel, dan meten ze jouw gemiddelde uit. Wat ook kan is meten wie er als eerst over de finish heen gaat. Het verschilt per race. In Nederland zijn er nog geen freestyle events met puntentelling, in Amerika zijn die er al wel.”

Wat erg leuk is, is dat je tijdens de Drone World Cup Race weer veel nieuwe mensen leert kennen uit de internationale drone community. Je kunt er ‘Punten’ verzamelen en afhankelijk van hoe het gaat, kan ik dan ook meedoen met de uiteindelijke échte World Cup. Als er andere wedstrijden in Nederland zijn, probeer ik mij ook altijd wel in te schrijven en mee te doen. In 2019 stond ik in de top 7, dus op de 7e plaats van Nederland. Dat is mij binnen een jaar gelukt, dus dat was echt tof. Uiteindelijk komt het er neer dat je veel ervaring moet opdoen. Hoe meer je traint, hoe beter en sneller je uiteindelijk over een circuit kan vliegen.”


Heb je dan ook speciale kleding aan?

“Ik word door Droneshop gesponsord en een aantal kleinere sponsors uit China en het oosten. Vanuit Droneshop word ik met kleding gesponsord, maar ook met onderdelen voor de drones. Dus in dat opzicht is het altijd wel fijn om te weten dat ik het maximale kan racen en stel, ik ben gecrasht, dan heb ik wel materiaal beschikbaar om het te kunnen repareren.”

 “Tijdens het Drone Festival Assen ben ik voornamelijk heel erg aan het genieten”

Wat ga je nog meer doen tijdens het Drone Festival?

“Op de dag zelf focus ik mij op de demo’s die ik ga geven met de grote drones, dus de ‘Beast-Class’ drone en daarnaast heb ik dus ook de World Cup Race te vliegen. Daar ben ik dan ook erg druk mee. Zeker als ik gecrasht ben of er is iets gebeurt, dan moet ik de drone repareren. En ik ben bezig met het laden van de accu’s natuurlijk. Verder is het echt een hele leuke, leerzame dag om mee te maken. Ik ben dan voornamelijk heel erg aan het genieten denk ik!”


En hoe zie jij de toekomst van drones voor je?

Hoe ik de toekomst van drones voor me zie is als volgt: je hebt allerlei verschillende takken in de dronesport. Je hebt de hobbymatige tak, de filmtak, dus dat je op een ‘Speeddrone’ of op een ‘X- Class’ zo’n groot camerasysteem plaatst, en dan heb je natuurlijk net als bij Defensie de offensieve en defensieve tak van sport. Ik zie eigenlijk in alle takken nu al enorme ontwikkelingen plaatsvinden. Waar je met name de laatste tijd veel ontwikkelingen in ziet, is het filmen van snel bewegende voertuigen. Die beelden gebruiken ze dan voor Hollywood films bijvoorbeeld. Veel collega’s en vrienden die in deze sport zitten, doen dit ook voor hun beroep. Daar zie ik wel een grote toekomst in. Verder is het wel zeker dat dronebeelden en video’s van toegevoegde waarde zijn voor onder andere bedrijfs- en promotiefilmpjes.”


En hoe zie je de toekomst voor je met betrekking tot het bezorgen van bijvoorbeeld pakketjes?

“Ik denk dat we daar uiteindelijk wel naartoe zullen gaan, maar wegens het feit dat de wet- en regelgeving gewoon heel erg achter loopt op dat gebied, er echt nog wel een paar jaar overheen gaat voordat zoiets echt van de grond kan komen. Als er binnen de nieuwe Europese wet- en regelgeving toegelaten wordt ook bezorgingen te kunnen uitvoeren met behulp van drones, dan zie ik dat zeker gebeuren.  Maar ik denk niet dat het komende jaren gaat gebeuren. Ik denk dat eerst wet- en regelgeving volwassen moet worden, voordat we zoiets kunnen ondernemen. Wat je al wel veel ziet, is het gebruik van drones bij gevaarlijke situaties, door bijvoorbeeld Brandweer en de Reddingsbrigade”, geeft Bryan aan. “Het mooie is dat je bijvoorbeeld met een kleine drone met een infrarood-camera een gebouw in kunt vliegen en zo is het mogelijk te zien of er nog mensen binnen zijn bijvoorbeeld. Of als Reddingsbrigade met een drone langs de kustlijn vliegen om te kijken of alles goed gaat en de zee veilig is. Er zijn echt heel veel verschillende mogelijkheden, die steeds verder gaan.”


Wat is jouw droom als drone-piloot?

“Als ik zelf als ik moet kijken naar de dingen ik heb en wat er allemaal mogelijk is in deze wereld, zie ik het racen toch meer als een hobby. Ik zie dat er echt wel snellere piloten zijn en die daar veel meer behendigheid in hebben, dus ik denk voor mij in dat aspect dat ik het daarin niet moet zoeken. Wat ik ook echt leuk vind is het cineastische drone vliegen, dus het filmen met behulp van drones en kijken wat mijn toegevoegde waarde daarin kan zijn. Ik maak nu ook al zelf video-edits en ik heb mijn eigen Youtube kanaal op dat gebied. En dat komt nu al steeds meer van de grond. Laatst heb ik nog hier in de buurt in Elburg een oud en nieuw opname gemaakt. Met een DJ die aan het draaien was, daar ben ik met een wat kleinere drone en een GoPro systeem eromheen gaan vliegen om mooie beelden te maken. Je ziet gewoon dat het steeds meer gevraagd wordt en er steeds behoefte aan is.”


Dus je bent ook online te vinden?

“Zeker”, geeft Bryan enthousiast aan, “je vindt mij op mijn Youtube kanaal onder SugarFPV, dat is mijn ‘piloten naam’. Daar zie je wat ik allemaal doe en kan met drones, dit zijn met name zijn wat edits van stunts en races waar ik naartoe ben geweest. In dat opzicht vind je er ook mooie cineastische drone-beelden.”


Heb je tenslotte tips voor beginnende FPV drone-piloten? Hoe en waar begin je?

“Als ik terugkijk naar hoe ik ben begonnen, dan is dat ook direct het advies zo niet te beginnen” lacht Bryan. “Ik ben zelf begonnen door alle onderdelen gewoon online te bestellen aan de hand van een aantal YouTube video’s die ik heb bekeken. Vervolgens ben ik gaan bouwen en aan de hand daarvan ben ik direct gaan vliegen. Ik zou nu adviseren de radio (besturing) te kopen en die op je computer aan te sluiten. Dan heb je een simulator op je computer en zo kun met een spel veilig oefenen. Zo krijg je feeling met hoe zo’n apparaat vliegt, want we zijn allemaal gewend dat de standaard DJI drone (als je die loslaat) keurig in de lucht blijft vliegen, maar deze drones die reageren echt heel anders. En voordat je de muscle memories hebt, spendeer je wel een paar uurtjes achter de simulator. De belangrijkste tip is echt dat als je met deze hobby wilt beginnen en je jezelf geld wilt besparen: eerst die muscle memory creëren, investeren in een goede radio, in goede simulator software en dan goed gaan oefenen. Het is afhankelijk van hoe snel je het oppakt, maar ik denk dat als je een maand intensief traint dat je misschien na een maand of twee buiten op een weiland een keer met een echte drone als FPV piloot kunt vliegen om te kijken hoe dat gaat en jezelf op die manier steeds beter maken. Nog een grappig voorbeeld van hoe je niet moet beginnen; toen ik net begon met de DJI drone dus de drone die alles kon zeg maar, en ik dacht, ik heb die andere drone nu gebouwd, ik vlieg wel even weg. Die ‘ik vlieg wel even weg’ was al snel weg het was nu ‘ik vlieg zonder controle en ik weet niet waar mijn drone is’. Vervolgens kwam hij letterlijk uit de lucht vallen. Ik had erg veel geluk en hij vloog tegen een garagedeur van iemand aan en uiteindelijk kon ik me verontschuldigen.  Het was erg gevaarlijk en het had veel ernstiger kunnen aflopen, bijvoorbeeld door tegen iemand aan te vliegen. Echt levensgevaarlijk dus en dat moet je echt nooit doen!” Geeft Bryan aan. “Gezond boerenverstand is in deze hobby is wel heel erg belangrijk en dat je je natuurlijk echt aan de regels houdt, crashen hoort er eerlijk gezegd gewoon bij, zeker als je racer bent. Als je een dag geracet hebt en je bent niet 1 keer gecrasht dan zeggen wij binnen de hobby dat je jezelf niet gepusht hebt of dat je niet hard genoeg hebt gevlogen. Je moet eigenlijk op je limiet gaan zitten. Tussen wanneer je gaat crashen en wanneer je niet gaat crashen en daar zit je limiet. En dit allemaal wel natuurlijk rekening houdend met de geldende wet- en regelgeving. Bij het Drone Festival op het TT Circuit Assen worden speciale maatregelen genomen, zodat het publiek veilig kan kijken. Er zijn netten en hekken, en een drone kan zo niet het publiek in vliegen. Ook kan het publiek niet te dichtbij komen, mocht een drone crashen, dan is dat op veilige afstand en open terrein.”

“Ten slotte een laatste tip die ik graag wil meegeven; stel, je vliegt nu met een DJI of met een drone die je bij de Media Markt of bij Cool Blue hebt gekocht en je denkt dat je daarna wilt gaan beginnen met een FPV hobby, vooral kijken op Youtube. Er zijn echt genoeg kanalen waar informatie te vinden is en ik denk dat het wel verstandig is om jezelf toe te voegen bij Whatsapp groepen die in Nederland actief zijn. Die kunnen je altijd helpen en tips geven om jouw hobby nog groter en uitgebreider te maken. En kom natuurlijk 5 juni naar het Drone Festival Assen, daar is zoveel te zien en er zijn veel stands met mensen die al je vragen kunnen beantwoorden!”

Sponsoren en groepen:

https://www.facebook.com/groups/FpvRacingNederland
droneshop.nl
https://www.diatone.us/
http://dalprop.com/

Whatsappgroep voor mensen die willen beginnen met FPV:

https://chat.whatsapp.com/ENrSuxLmalpB8AD80LrEaX

Meer weten over de wet- en regelgeving vanaf 1 januari 2021

Lees hier meer over de wet- en regelgeving voor recreatieve dronevliegers.

Lees ook de brochure voor mensen die FPV vliegen.

Lees hier de brochure die specifiek ingaat op het vliegen met gebruik van een first person view videobril. Ook deze groep komt terecht in de ‘open categorie’, maar voor FPV Vliegers gelden een paar extra aandachtspunten.

CONTACT BRYAN